”Mitä on kahdeksan miinus neljä”, kysyy sininen matematiikka-robotti ekaluokkalaisilta Olkahisten koulun Sorilan koulutalossa.
Oppilaat tietävät jo, että robotille pitää puhua takaisin hyvin selkeästi. Taustahälyäkään ei saa olla, jotta robotti rekisteröi vastauksen.
Luokanopettaja Mari Mattila lähti innokkaasti kokeilemaan robottia luokassaan, kun siihen tarjoutui mahdollisuus. Hän ei kuvitellut, että robotti korvaisi opettajan, mutta ajatteli, että se voisi tukea opetusta: auttaa opetuksen yksilöllistämisessä, rohkaista arkoja lapsia vastaamaan suullisesti ja lisätä suullisten harjoitusten määrää.
– Digitalisaatio on nykyään osa opettajan työtä, ja on tärkeää, että opettajat ovat mukana kehittämässä sen hyödyntämistä opetuksessa.
Parin kuukauden robottiarjen jälkeen Mari pitää robottia yhtenä hyvänä välineenä oppia ja kerrata. Robotilla itsellään on kuitenkin vielä paljon oppimista. Toisinaan se väittää oikeaa vastausta vääräksi, toisinaan robotin tarvitsema verkkoyhteys ei toimi kunnolla ja kaveri menee jumiin.
Mari haluaisi kokeilun edetessä robottiin esimerkiksi sellaisen ominaisuuden, että sen tehtävät voisi mukauttaa oppilaan taitotasoon.
Oppilaat ovat ottaneet robotin vastaan innostuneesti. Luokka pohtii parhaillaan sille nimeä. Sen pään takaosaan opettaja ja lapset suunnittelevat kiinnittävänsä langoista hiuksia sitä mukaa, kun oppilas on saanut tehtyä tietyn määrän robottitehtäviä.
Robotit kokeilussa
-
Tampereen kaupunki hankki alkuvuodesta matematiikkarobotit opetustyön tueksi kolmeen eri kouluun. Robotteja on tarkoitus käyttää alkuopetuksen luokilla. Kokeilussa on myös pieni humanoidirobotti, joka auttaa kielten opettelussa.
-
Matematiikkarobottien vuoden kokeilu maksaa noin 15 000 euroa.
-
Robotit ovat lajissaan maailman ensimmäisiä, ja niitä on käytössä toistaiseksi ainoastaan Tampereella.
-
Kokeilu on osa Smart Tampere -digiohjelmaa, jossa Tampereen seudulle luodaan innovatiivisia ja digitaalisia älykkään kaupungin ratkaisuja.