Yllästunturin laelta näkee kauas. Tunturi on luokanopettaja Sanni Arvolan kotikylässä Äkäslompolossa, ja tuntureilta ja muualta luonnosta Sanni imee hyvinvointia.
Mutta ammatillista vertaistukea komea horisontti ei nuorelle opettajalle pysty tarjoamaan. Sitä on hankittava muualta, ja Sannin mukaan nuorten opettajien verkostoituminen onnistuu Suomen laajimmassakin maakunnassa.
– Lappi on iso alue, jossa kaikilla opettajilla ole omassa koulussa nuoria kollegoja. Minulle on itse asiassa hyvinkin tärkeää kuulla, miten muilla nuorilla opettajilla menee.
Sanni toimii nuorille opettajille suunnatun OAJ:n Nope-koulutuksen vetäjänä Lapin alueella nyt neljättä vuotta.
Nope-koulutuksissa ja muussa järjestötyössä Sanni pääsee tapaamaan opettajia pienistä tunturikouluista Meri-Lapin kaupunkeihin ja Suomen luoteisimmista kolkista Tunturi-Lapista vaikkapa valtakunnan päälaelle Utsjoelle.
Koulutukset ja tapaamiset toimivat usein sytykkeinä alueen nuorten opettajien yhteydenpidolle.
– Nope-kurssilaiset tyypillisesti perustavat Whatsapp- tai Facebook-ryhmän. Syntyy yhteydenpitokanavia, joissa vaihdetaan kuulumisia tapaamisten jälkeenkin.
Opettajana 29-vuotias Sanni kuuluu ikäluokkaan, josta suuri osa on käyttänyt sosiaalista mediaa jo ainakin teinivuosista saakka.
– Oma somehistoriani alkoi Irc-galleriasta, siirtyi sittemmin jouhevasti Facebookiin ja tällä hetkellä Instagram taitaa olla mieluisin palvelu.
Somepalvelujen epävirallinen sukupolviasteikko koskee myös Sannia. Hänen oppilaidensa keskuudessa yksi suosituimmista someista on Snapchat, jota Sanni on käyttänyt lähinnä oppilaiden tai suvun lasten kanssa.
– Yksi alakouluikäinen tiedusteli myös, että onko mulla Tiktokia. No ei ole, mutta koska aallonharjalla on pysyttävä, olen vakoillut Tiktokin maailmaa sisarusteni lasten kautta.
Keväällä Sannin sosiaalisen median taidot tulivat myös OAJ:n jäsenten hyötykäyttöön.
Kun uutisia koronan aiheuttamista opetuksen mullistuksista vyöryi, opettajien työhyvinvointi ja jaksaminen saattoivat painua taka-alalle. Sanni ilmoittautui vapaaehtoiseksi, kun OAJ kyseli Nope-opettajaa Instagram-livevideon vetäjäksi.
– Jäseniltä pyydettiin kysymyksiä työhyvinvoinnista poikkeusoloissa. Valmistelimme vastaukset OAJ:n toimiston kanssa ja järjestön liven tein sitten Yllästunturin juurelta OAJ:n Insta-tilille.
Viestintä ei etätyön ja sosiaalisen median aikakaudella vaadi sen kummempia kokousjärjestelyjä. Tärkeämpää on, että erilaiset ihmiset löytävät toisensa oikeissa kanavissa.
Sama koskee OAJ:n kaltaisen järjestön viestintää, Sanni sanoo.
– Ei yksi tai kaksi viestintäkanavaa riitä. Kanavia on oltava monta ja uusiakin viestintätapoja pitää etsiä ja kokeilla, vanhempaa opettajakuntaa unohtamatta.
Toisinaan kuulee tuskailua, kun oma tai läheisen somessa roikkuminen tuntuu liialliselta. Huonoa omaatuntoa podetaan toisaalta siitäkin, kun somessa ei olla, vaikka opettajankin olisi hyvä tuntea somen maailmaa.
– Keväällä vähensin somen käyttöä tietoisesti, kun etäopetuksessa olin koko päivän muutenkin koneella. Some on myös täynnä sudenkuoppia, joista lasten ja aikuistenkin on syytä olla perillä.
Kesäksi Sannin puhelin meni kokonaan äänettömälle.
– Jokainen Instan tai Facen läpiselaaminen on pilvienkatseluajasta pois.
Sanni Arvola
- 29-vuotias luokanopettaja ja nuorten opettajien Nope-kouluttaja.
- Työskenteli valmistumisensa jälkeen kaksi vuotta Kemissä. Nyt alkanut lukuvuosi on Sannille kolmas Äkäslompolon koulussa Kolarissa.