Tämä Opettaja-lehti jaetaan kuntien opetustoimien päättäjille sekä kouluille, joista olemme pyytäneet levittämään lehteä koulujen johtokunnille ja kuntien sivistyslautakuntien jäsenille. Miksi?
Moni koki viime keväänä ahaa-elämyksen. Nykykoulu tuli päiväkotien, koulujen ja oppilaitosten opettajien kautta koteihin, ja moni näki ensimmäistä kertaa, miten tasokasta ja innostavaa opetusta lapset ja nuoret saavat.
Opetuksen järjestämisestä päätetään valtaosin kunnissa. Lait ja asetukset tietenkin määrittelevät pohjan, mutta iso osa päiväkotien, perusopetuksen ja monien lukioiden toiminnasta lepää kunnallisen päätöksenteon varassa. Usein myös ammatillisissa oppilaitoksissa päättäjinä on kuntapäättäjiä.
Niinpä teemme joka vuosi päättäjänumeron. On tärkeää, että te, päättäjät, tiedätte mahdollisimman paljon arjesta, josta päätätte.
Päätöksenne vaikuttavat satojen ja tuhansien lasten, nuorten ja heidän opettajiensa ja vanhempiensa elämään. Opettaja-lehti on yksi erinomainen kanava tähän arkeen tutustumisessa. Verkossa lehti on luettavissanne aina.
Päättäjät! Nähkää se elintärkeä työ, jota opettajat ja esimiehet tekevät.
Tulevat kuukaudet ja vuodet ovat kunnissa vaikeita.
Kuntatalous on ollut vaikeuksissa jo pitkään, ja korona lisäsi kertoimia entisestään. On pakko karsia ja tehdä valintoja. Te, päättäjät, tarvitsette tietoa ja ymmärrystä asioista ja niiden syy–seuraussuhteista. Tarvitsette myös paljon rohkeutta.
Mutta viime kädessä kyse on aina arvovalinnoista. Siihen, mitä eniten arvostetaan ja halutaan, meillä on näinkin rikkaassa ja hyvinvoivassa maassa aina varaa.
Päättäjät! Pysähtykää näkemään se elintärkeä työ, jota opettajat ja esimiehet tekevät kunnissanne. Nähkää se into, huoli, rakkaus, osaaminen, väsymys ja taito, jonka keskellä he antavat eväitä uusille sukupolville. Opetus tarvitsee resursseja. Tulevaisuudesta ei saa leikata.
Kiitos, että olette lupautuneet kantamaan vastuuta yhteisistä asioista.
Viisautta ja kauaskatseisuutta päätöksiinne!
Hanna Ottman on OAJ:n viestintäjohtaja.
Twitterissä @HannaOttman
Tekijältä
Ihmeellinen kiihdytys
Tunnelmani olivat uteliaan jännittyneet, kun juna nytkähti liikkeelle kohti Turkua. Onhan Turku tamperelaistaustaiselle aina jännittävä paikka, mutta nyt ei ollut kyse siitä vanhasta vitsistä.
Määränpääni, Varissuon koulu, sijaitsee yhdessä Suomen kansainvälisimmistä lähiöistä. Menomatkalla ajattelin, että perillä pääsisin aitiopaikalle seuraamaan työtä kotoutumisen ytimessä.
Niin pääsinkin. Valmistavan opetuksen opettajien, kuten juttuni päähenkilön Seija Sairasen, työssä tehdään melkoisia ihmeitä. Tai siltä se ulkopuolisesta näyttää, kun suomen kielen ja ryhmässä toimisen taidoissa kiihdytetään nollasta yleisopetuksen vauhtiin.
Lapsen herkkyys oppia esimerkiksi kieltä voi näyttää ihmeelliseltä, mutta taikuuden sijaan kyse on opettajien kielellä pedagogiikan suunnitelmallisuudesta ja strukturoidusta opetuksesta. Ja mahdollisuudesta toteuttaa niitä.
Lopputulos riippuu siitäkin, annetaanko työstään innostuneelle opettajalle mahdollisuus tehdä työnsä hyvin.
Seija Sairasen mukaan Turussa annetaan. Onnistuminen näkyy oppilaiden sujuvina siirtymisinä yleisopetuksen luokkiin.
Matias Manner
Juttu valmistavan opetuksen opettajan päivästä:
Struktuuri luo rauhan oppimiselle, kun Seija Sairanen auttaa maahanmuuttajalapsia koulupolun alkuun