Ripaus paikallishistoriaa, hyppysellinen opsia ja liuta energiapihejä valoja. Tällä reseptillä valmistui iisalmelaiseen Mansikkaniemen alakouluun valotaideteos, joka on suunniteltu osaksi opetusta.
Alli Nissisen nurkkaus -nimisen teoksen toteutti prosenttitaiteen ideakilpailun voittanut kuopiolainen kuvataitelija ja taidepedagogi Sirpa Miettinen, joka ammensi inspiraationsa paikallisesta kulttuurihistoriasta. Teos on nimetty iisalmelaisen opettajan, kirjailijan ja yhteiskunnallisen vaikuttajan Alli Nissisen (1866–1926) mukaan.
Sirpa Miettiselle oli tärkeää, että koululaiset voisivat hyödyntää hänen teostaan mahdollisimman monipuolisesti. Luettuaan tyttärensä gradusta nykyisen opetussuunnitelman sisältöjä hän suunnitteli nurkkaukselle kolme käyttötapaa: lasten parlamentin, esiintymislavan ja valoverstaan.
Osana demokratiakasvatusta lapset saavat järjestää äänestyksen, jossa valitsevat teokselle uuden nimen. Nurkkaukseen voi kokoontua paitsi päättämään asioita myös lausumaan runoja tai järjestämään musiikkiesityksen.
Valoverstas puolestaan soveltuu fysiikan ja kuvataiteen opetukseen.
– Esimerkiksi värin vaikuttavuutta sekä additiivista ja subtraktiivista värinsekoitusta voi lähteä tutkimaan havainnoinnin kautta. Nurkkauksessa voi myös tutkia, miten väri ja valo vaikuttavat ihmiseen ja tunnelmiin, Miettinen sanoo.
Tämän lisäksi oppilaat voivat tehdä taideaineiden tunneilla reikälevyjä eli goboja, jotka asetetaan valonheittimen eteen heijastamaan lattiaan kuvioita.
Taiteilija korostaa, että hänen omat ideansa ovat vain ehdotuksia.
– Opettajat ja oppilaat keksivät teokselle varmasti muitakin käyttötapoja. Toivon, että lapsille tulisi teoksestani kokemus, että he pystyvät vaikuttamaan omaan ympäristöönsä ja omiin asioihinsa.
Teoksen tekninen konsultaatio ja suunnittelu: Sara Leino ja Epäsuoravalo