Kuukauden kysymys: Miten digitaalisuus näkyy työssäsi?

Yksi on saanut ähkyn digitaalisia oppimateriaaleja vertaillessaan. Toinen on huolissaan siitä, miten vanhempien digitaidot heijastuvat oppilaan tekemiseen. Opettajien vastauksissa näkyi ajatus siitä, että digi on hyvä renki mutta huono isäntä.

”Oppilaisiin tämän tilanne on vaikuttanut paljon: luontainen naamakkainen vuorovaikutus on kömpelöä – jopa pelottavaa, ja omia ajatuksia on vaikeampi tuoda esiin. Keskustelukulttuuri on muuttunut lyhyiksi viesteiksi, emojeilla välitetään tunteita.

Päivi Mathlin

 

”Digitaalisuus muutti kaiken ja ei mitään. Edelleen työni ytimessä on opiskelijan kohtaaminen ja hänen auttamisensa kohti asian ymmärtämistä. Ei digitaalisuus muuta oppimista eikä opettamista – ei sitä ydintä. Yhtä vähän kuin diaprojektori tai piirtoheitin muutti. Tai lyijykynä aikoinaan. Digitaalisuuden tulee olla ja pysyä välineenä.

Taina Lehtonen

 

”Digitaalisuus näkyy työssäni niin, että kirjaamista on tullut paljon ja se vie ajan pois opetustyön suunnittelulta ja opiskelijoiden kohtaamiselta.

Positiivisena puolena on, että enää ei tarvitse juurikaan paperisia muistiinpanoja, mikä säästää paperien säilytykseltä.

Tuija Välimaa

 


 

Lokakuun kysymys

Seuraava Opettaja ilmestyy 21. lokakuuta. Sitä varten kysymme: Millaista keskustelua työpaikallasi käydään tekijänoikeuksista?

Lähetä vastauksesi 4.10. mennessä osoitteeseen opettaja@oaj.fi. Kirjoita aihekenttään Lokakuun kysymys. Allekirjoita vastaus omalla nimelläsi (etunimi ja sukunimi). Julkaisemme vastauksia sitaatteina vastaajan nimellä.

Arvomme kaikkien vastanneiden kesken palkinnon. Voittaja saa valita joko olkalaukun, pellavapyyhkeet tai pannunalusen.