Arki ja tunteet: Kuvat auttavat avautumaan

Miksi osa nuorista tuntee, että heitä ei kuultu koulussa? Miten opiskelijat saisi puhumaan? Näihin kysymyksiin peruskoulunsa päättäneitä nuoria opettava Outi Pihlajoki on etsinyt vastauksia.

 

Outi Pihlajoki, erityisopettaja ja taidelinjan vastaava, Muurlan opisto, Salo

 

Tämän muistan aina

Keväällä 2023 pidimme opiskelijoideni kanssa taidenäyttelyn Toijan kivimakasiinissa Salossa. Mielenterveyden teemoja sivuavissa teoksissa aihetta lähestyttiin kissakuvituksin.

Näyttelyn rakentaminen oli valtava työ, mutta se kannatti. Nuoret esittelivät töitään tyytyväisinä ja ylpeinä. Heille ei ollut itsestään selvää olla näkyvästi esillä. Palaute ja vieraskirjaan jätetyt terveiset olivat kaikille voimauttavia.

 

Suosittelen

Meille tullessaan moni nuori sanoo, että heitä ei kuultu koulussa. Ei, vaikka opettajan työssä korostetaan kuuntelun merkitystä. Mietin, mistä nuorten kokemus syntyy.

Kuulluksi tulemisen kokemusta voi vahvistaa esimerkiksi tuomalla nuorten kertomia asioita opetukseen anonyymisti. Menetelmä sopii hyvin osaksi opetettavia sisältöjä.

Keskusteluista ja teksteistä voi poimia teemoja. Usein tästä syntyy jaettujen kokemusten peilaamista ja ymmärrys omasta paikasta muiden joukossa.

 

Tämän oivalsin

Suurimpia ahaa-elämyksiäni urallani on ollut valokuvien käyttö opetusmetodina. Peruskoulussa laaja-alaisena erityisopettajana otin kuvakortit ensimmäisen kerran käyttöön oppilaiden henkilökohtaisissa keskusteluissa.

Sain kysymyksiini nuorilta yleensä parin sanan, korkeintaan lauseen vastauksen. Kun keskusteluun otti mukaan kuvia, tarina alkoi. Oppilaat raottivat taustaansa, kertoivat kiusaamisesta ja muista vaikeista kokemuksistaan.

Myös omista vahvuuksista ja toiveista on usein helpompi puhua kuvien avulla.