Neuropsykiatrisista häiriöistä aiheutuvat oppimisvaikeudet ovat yhä tunnetumpi asia opetusalalla. Moni opettaja on hankkinut täydennyskoulutusta neuroepätyypillisten oppilaiden kohtaamiseen ja auttamiseen.
Jotain silti uupuu, pohti ammatillinen erityisopettaja Toni Häkkinen Tampereen seudun ammattiopistosta Tredusta. Hän mietti, miten madaltaa nepsy-oireisen opiskelijan ja aiheesta koulutusta saaneen opettajan kohtaamisen kynnystä.
Häkkinen askarteli yhdessä media-alan opettajan ja opiskelijoiden kanssa nepsy-rintanapin. Siitä opiskelija tunnistaa nepsy-osaavat opettajat.
– Ajattelin, että voisimme kokoustamisen ja puntaroimisen sijaan tehdä jotain konkreettista, Häkkinen sanoo.
Hän kertoo ideoineensa ja kyselleensä halukkaita nepsynappi-koulutuksen pilotointiin. Häkkinen korostaa, että ajatus on alkutekijöissään.
Kiinnostunutta palautetta on tullut jo opiskelijoilta ja huoltajilta. Häkkistä ei haittaisi, vaikka napista kehitettäisiin valtakunnallinen ja jopa sertifioitu tunnus.