Miten Chat GPT ja muut tekoälyt muuttavat opettajan työtä?

Chat GPT:n kaltaisten tekoälybottien sanotaan tuovan mullistuksia työelämään ja koulutukseen. Lauri Ylä-Jussilan mukaan kyse on monipuolisesta tukiälystä, jonka kanssa pitää oppia elämään.

Jo vuosikaudet on ounasteltu, kuinka tekoäly pian siivittää neljättä teollista vallankumousta. Viime vuoden lopulla julkaistu tekoälybotti Chat GPT on tuonut näille puheille uutta pontta.

Tekoälybotteja jo aiemmin harrastaneille, kuten mikkeliläisopettaja Lauri Ylä-Jussilalle, Chat GPT:n kaltaisen botin julkaisu ei ollut yllätys. Mutta myös hän hämmästyi, kuinka hyvin Chat GPT toimii.

– Sitä on verrattu internetin hakukoneeseen, mutta itse pidän sitä vieläkin suurempana mullistuksena, Otavan opiston aikuislukion linjanvetäjä Ylä-Jussila sanoo.

Chat GPT:lle voi esittää kysymyksiä tai käskyjä, joihin se antaa yllättävän kelvollisia vastauksia.

– Olemme antaneet Chat GPT:lle lukion tehtäviä, joista moniin se antaa seiskan, kasin vastauksia.

Chat GPT tuottaa kehnompiakin sepustuksia, mutta pitää huomioida, että kyseessä on vasta botin ensimmäinen julkinen käyttöversio. Sitä kehitetään paremmaksi, ja sille on tulossa myös kovia kilpailijoita.

Uhkia ja häiriöitä riittää, mutta yhtä loputon määrä on mahdollisuuksia.

 

Opettajan työssä on tästä lähtien läsnä ajatus siitä, että oppilaiden kirjalliset tuotokset voivat olla tekoälyn tuottamia. Monia asioita ja tehtävänantoja on ajateltava uudestaan, Ylä-Jussila sanoo.

– Olisi tehtävä selväksi, millaisissa opiskelutilanteissa käyttö on ok ja milloin se katsotaan esimerkiksi plagioinniksi. Mikään kyttäykseen perustuva malli ei kuitenkaan tule toimimaan, ja tämänkin teknologian kanssa on opittava elämään. Pois se ei ole menossa.

Uhkia ja häiriöitä riittää, mutta yhtä loputon määrä on mahdollisuuksia. Erilaiset opetuskokeilut Chat GPT:llä ovat täydessä käynnissä.

– Se on ennen kaikkea erittäin monipuolinen tukiäly, joka voi auttaa ideoinnissa, luonnostelussa, suunnittelussa ja oman työn sparrailussa.

Ylä-Jussila on kokeillut Chat GPT:tä esimerkiksi monitieteisten yhdistelmäopintojaksojen suunnittelussa.

Hän syötti botille opetussuunnitelmasta kurssin tiedot ja tavoitteet ja pyysi sitten Chat GPT:tä ideoimaan teemasta kaksi kurssia yhdistävän opintojakson.

– Se toimii aika hyvin jo nyt. Saimme ihan järkeviä ehdotuksia.