Opiskelija oli tekemässä työpaikalla sähkökeskukseen muutostyötä. Hän ei ollut tarkastanut asennuskohteen jännitteettömyyttä ja sai käteensä 230 voltin sähköiskun.
Onneksi toinen käsi oli irti kohteesta, sillä kädestä toiseen isku olisi kulkenut sydämen kautta ja voinut viedä hengen.
Tositarinan kertoo sähköalan lehtori Juha Hätinen Stadin ammattiopistosta Helsingistä. Hän allekirjoittaa OAJ:n vaatimuksen, jonka mukaan opettajan antama riittävä ja laadukas opetus on turvattava ammatillisessa opetuksessa.
– Jos opiskelijalla olisi ollut riittävästi lähiopetustunteja, hän olisi saanut mahdollisuuden oppia tarkastukset vaarattomissa oloissa niin, että ne olisivat muodostuneet automaattisiksi rutiineiksi, Hätinen arvelee.
Kun Hätinen tuli Stadin ammattiopistoon töihin 16 vuotta sitten, hänellä oli lähiopetusta vähintään kuusi tuntia päivässä. Nyt määrä on kutistunut neljään tuntiin.
Lähiopetus on tarpeen erityisesti siksi, että kädentaidot ovat heikentyneet vuosien varrella – jopa ruuvin ruuvaaminen seinään voi olla vaikeaa.
– Nuorelle voi olla kova paikka näyttää ryhmän edessä epäonnistumistaan, Hätinen sanoo.
Lähiopetuksen vähyydestä kärsivät varsinkin tukea vaativat opiskelijat.
– Tutun opettajan ohjauksessa arempikin opiskelija oppii perustekniikat ja rohkaistuu kokeilemaan uutta, sanoo myös erityisopettajana työskennellyt Hätinen.
Tässä juttusarjassa esittelemme OAJ:n koulutusalakohtaiset vaalitavoitteet seuraavalle hallituskaudelle.