Tekoäly opettajan apurina

Tekoälyyn pohjautuva oppimisympäristö hyödyntää Miikka Mattilan kehittelemiä matematiikan tehtäviä.

Käytät opetuksessasi tekoälyyn pohjaavaa Yiptree-oppimisympäristöä. Mihin sitä voi käyttää?

Se soveltuu kaikissa oppiaineissa opetukseen, tehtävien tekemiseen ja itsearviointiin. Itse käytän sitä matematiikassa, fysiikassa ja kemiassa.

Oppilaat voivat katsoa Yiptreessä interaktiivisia opetusvideoita, kirjoittaa sieltä teorian vihkoon, tehdä netti- ja vihkotehtäviä sekä tarkistaa tehtävänsä. Tekoälyohjelma antaa tarvittaessa vihjeitä oikeista ratkaisuista.

 

Miten opettaja hyötyy ohjelmasta?

Ainakin minun matematiikan opetukseni ohjelma on mullistanut, koska se on vapauttanut minut oppilaiden käyttöön.

Yhteisiä opetustuokioita meillä ei enää juuri ole. Oppilaat ottavat tietokoneen tai tabletin ja rupeavat töihin. Opettajalle jää valvojan, neuvojan ja kiertelijän rooli.

Ohjelmasta näkee, miten tehtävien tekeminen sujuu ja miten oppiminen etenee. Se esimerkiksi ilmoittaa, mikäli oppilaalla on oppimisongelmia.

Ennen tuntia voin katsoa, miten oppilaat ovat osanneet tehdä kotitehtävät. Opettaja voi lisätä oppimisympäristöön omia tehtäviään.

Yiptreessä on myös ominaisuus, joka kertoo oppilaalle, keneltä voisi tehtävään pyytää apua. Sitä en vielä ole käyttänyt.

 

Mitä onnistunut käyttö edellyttää opettajalta?

Yiptreen käyttö on aika helppoa mutta vaatii alkuponnistuksen. Pitää olla kokeellista asennetta ja kärsivällisyyttä alun kaaoksessa. Jos kaikki ei mene ensimmäisillä tunneilla niin kuin pitää, ei kannata luovuttaa.