Pohjoismaisia opettajia kokoontui Suomeen lokakuun taitteessa. Ajatuksia suunnattiin tulevaisuuteen futuristi Perttu Pölösen johdolla. Pohdittiin mitä mahdollisuuksia digitalisaatio tuo opettajalle, opiskelijoille ja koko kouluyhteisölle.
Teknologia ja digivälineet ovat nuorille itsestäänselvyys. Edeltävällä sukupolvella näin ei ollut. Myös tulevien sukupolvien maailmat ovat kovin erilaiset kuin nykynuorten.
Teknologia on kehittynyt 30 viime vuoden aikana huikeasti. Esimerkiksi netin palvelumuoto World Wide Web, www, on vasta 25 vuotta vanha. Pölösen mukaan samanlaisia murroksia on tulossa kymmeniä.
Vanhemmilla on usein digitaitojen sijaan tärkeää elämänkokemusta. Tarvitaan dialogia nuorten ja vanhempien välillä, myös koulussa.
Mitä vahvuuksia opettajilla on verrattuna koneisiin?
Mitä tarvitaan tulevaisuuden työelämässä, myös oppilaitoksissa? Mitä vahvuuksia opettajilla on verrattuna koneisiin? Mitä sellaista saan opettajalta mitä en saa koneelta?
Tarvitaan monipuolisuutta, monenlaisia ihmisiä, monenlaisia osaamisia yhdessä. Koulun pitää vahvistaa opiskelijan itsetuntoa ja auttaa häntä löytämään intohimo.
Työelämä muuttuu nopeasti. Koulutus ei pelasta, osaaminen pelastaa, toteaa Pölönen.
Mitä paremmin meillä menee, sitä varovaisempia meistä tulee. Emme uskalla kokeilla, ja kuitenkin riskin ottaminen on välttämätöntä kehitykselle. Kun kaikki ei ole varmaa, kaikki on mahdollista, Pölönen kannustaa.
OAJ saa toisinaan kovaa kritiikkiä siitä, ettei se estä maailman muuttumista eikä muutosten tuomia haasteita. Monia muutoksia ei pysty eikä ole tarpeenkaan estää.
Muuttuva toimintaympäristö edellyttää, että pitää oppia elämään epävarmuudessa. Se on haaste opettajan identiteetille, ja saattaa aiheuttaa ahdistusta.
Kun opettajalla on mahdollisuus ja halu pitää osaamisensa monipuolisena ja ajan tasalla, ahdistus usein helpottaa. OAJ:n tavoitteena onkin, että opettajilla on mahdollisuus jatkuvaan oppimiseen.
Päivi Koppanen on OAJ:n toinen varapuheenjohtaja.
Twitterissä @KoppanenPaivi