Juuri nyt: Hidasta kännykkäkuvausta

Sopiiko puhelin taidekasvatuksen välineeksi? Omnian opettaja Irmeli Huhtala-Paloniemi ja opiskelijat kokeilevat valokuvasuunnistuksen avulla, kuinka älylaite taipuu luovaan valokuvaukseen.

Usein kuvaamista ajatellaan tallentamisena. Puhelimellakin lähinnä räpsitään kuvia. Haluan opettaa ajattelemista ja näkemistä valokuvaamisen kautta, valokuvauksen opettaja Irmeli Huhtala-Paloniemi miettii.

Huhtala-Paloniemi järjestää opiskelijoilleen valokuvasuunnistusta helsinkiläisen Lapinlahden lähteen ympäristössä. Ensimmäisellä rastilla opiskelijat valitsevat tavarakasasta asusteita ja esineitä, joiden pohjalta keksivät roolit valokuvia varten.

Opettaja uumoilee opiskelijoiden suhtautuvan alkuun varovaisesti luovuustehtäviin.

– Nuorilla voi olla aikuisuuden paineita. Toisinaan opiskelijat miettivät, miten taide liittyy ammattiopintoihin. Leikkiin kannustava tehtävä voi helpottaa rikkomaan rajoja.

Opiskelijat lämpenevät tehtäviin yllättävän nopeasti. Seuraavilla rasteilla etsitään valoja ja varjoja sekä katsotaan kännykän linssin läpi toisin silmin.

– Haastavinta valokuvauksessa on oppia pysähtymään ja tutkiskelemaan. On tärkeää opettaa kuvaamisessa muitakin kuin teknisiä seikkoja, Huhtala-Paloniemi sanoo.

 

Suunnistusta Lapinlahden lähteellä

Tilattavissa luokkaretkikohteeksi tai opetuksen osaksi:
Acamedia/Voimakuva, p. 050 586 6428.