Mitä suunnittelu- arviointi- ja kehittämisajalla tehdään?
Se on tarkoitettu lapsiryhmän ulkopuoliseen työhön, opetus- ja kasvatustyön pedagogiseen suunnitteluun, arviointi- ja kehittämistehtäviin sekä esiopetus- ja varhaiskasvatussuunnitelmien laatimiseen. Tehtävistä säädetään varhaiskasvatuslaissa. Sak-aika ei koske tiimityötä, henkilöstön yhteisiä palavereja tai vanhempien tapaamisia.
Miksi sak-aikaa tarvitaan?
Varhaiskasvatuksen pitää olla suunnitelmallista ja jokaiselle lapselle on laadittava varhaiskasvatussuunnitelma. Näin varmistetaan, että varhaiskasvatuslain pedagogiset tavoitteet toteutuvat.
Miten sak-ajan käyttöä ohjataan?
Sak-aika merkitään työvuoroluetteloon, muttei kuitenkaan sellaiseen ajankohtaan, jolloin lapsiryhmässä tarvitaan opettajan asiantuntemusta. Kunnissa työnantajan edustajat ja pääluottamusmiehet laativat työajan käytöstä paikalliset ohjeet.
Missä sak-ajasta on päätetty?
Sopimusmääräystä lastentarhanopettajien, erityislastentarhanopettajien ja päiväkodinjohtajien työajasta uudistettiin KVTES-neuvottelujen yhteydessä. 13 prosentin osuus työajasta tarkoittaa noin viittä tuntia viikossa. Aikaisemmin suunnitteluaikaa oli 8 prosenttia viikkotyöajasta.
Kysymyksiin vastasi OAJ:n työmarkkina-asiamies Kristiina Johansson.
Lähetä kysymyksiä yhteydenottolomakkeella: yhteydenotto.oaj.fi → Opettaja-lehti
Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin sak-ajasta: kt.fi/sopimukset/ohjeet