Kouluissa kopioidaan luvattomasti yhä enemmän tehtäväkirjoja, kertoo tekijänoikeusjärjestö Kopiosto.
Järjestö selvittää säännöllisesti tekijänoikeuden suojaamien teosten kopiointia oppilaitoksissa.
– Muunlainen kopiointi vähenee, mutta luvaton kopiointi lisääntyy. Tämä on ilmiönä huolestuttava, huomauttaa Kopioston lakiasiainjohtaja Kirsi Salmela.
Salmelan mukaan kopioinnin volyymi on niin iso, ettei kyse voi olla vain yksittäisistä sivuista. Kopioston tutkimusten mukaan esimerkiksi vuonna 2018 peruskouluissa ja lukioissa kopioitiin luvattomasti 16,3 miljoonaa sivua. Vuonna 2022 vastaava luku oli arviolta 22,6 miljoonaa sivua.
Kaikkien painettujen julkaisujen kopiointimäärästä luvatonta tehtäväkirjojen kopiointia oli vuonna 2022 peruskouluissa 24 prosenttia ja lukioissa 10 prosenttia.
Tehtäväkirjojen kopioinnin lisääntyminen ei yllätä Suomen luokanopettajien puheenjohtajaa, erityisluokanopettaja Marjut Koukkulaa. Hän ei kuitenkaan usko, että kukaan kopioisi kokonaisia kirjoja, vaan yksittäisiä sivuja ja tehtäviä.
Syy luvattomaan kopiointiin on hänen mukaansa selvä.
– Kyse on rahasta. Kunnat eivät budjetoi riittävästi rahaa oppimateriaaleihin. Tämä panee rehtorit ja opettajat vaikeaan tilanteeseen, kun on mietittävä, mitä rahalla pystyy hankkimaan.
OAJ:n juristi Ira Hietanen-Tanskanen on Koukkulan kanssa samalla linjalla. Hän nostaa esille kuntien vastuun.
– Opettajan työtehtäviin ei kuulu tehtävien teko. Kuntien pitää huolehtia siitä, että opettajien käytettävissä on opetussuunnitelman mukaiset laadukkaat materiaalit.
Kuntien pitää huolehtia siitä, että opettajien käytettävissä on opetussuunnitelman mukaiset laadukkaat materiaalit.
Oppimateriaalien määrärahat vaihtelevat kunnasta toiseen. Joissakin kunnissa resurssit ovat edelleen hyvät, mutta yhä useammissa niukat.
Koukkula mainitsee, että kun hän aloitti opettajanuransa kaksikymmentä vuotta sitten, kaikkiin oppiaineisiin sai tilata tehtäväkirjat. Nykyään tehtäväkirjoja on koululla tavallisesti vain muutamia.
– Tässä mennään ojasta allikkoon, koska opettajat kuitenkin tarvitsevat tehtäväkirjoja. Ne ovat tärkeitä työkaluja.
Riittämättömän budjetin lisäksi luvattoman kopioinnin taustalla on Koukkulan mukaan muitakin syitä.
Erilaisia oppijoita ja oppimisen haasteita on yhä enemmän ja eriyttämistä tarvitaan paljon. Sama oppimateriaali ei käy kaikille.
– Opettajien työmäärä on valtava. Olemme yhä kiireisempiä, ja kouluarki yhä hektisempää. Ymmärrän, jos kopioiminen houkuttaa. Sillä tavalla saa helposti ja nopeasti valmiita tehtäviä.
Tilanne on ristiriitainen, sillä tekijänoikeuksia rikkovat opettajat myös opettavat tekijänoikeuksia oppilaille.
– En usko, että kukaan rikkoo pykäliä tahallaan, Koukkula huomauttaa.
Opetussuunnitelmakin on Koukkulan mukaan yksi syy tehtäväkirjojen kopiointiin. Paikalliset opetussuunnitelmat eivät välttämättä mene yksi yhteen tilatun kirjasarjan kanssa. Tehtäviä tarvitaan, jotta paikallista opetussuunnitelmaa voidaan toteuttaa.
– On myös kouluja, joissa opettaja ei saa valita kirjasarjaa. Minusta olisi tärkeää, että opettajilla säilyisi pedagoginen vapaus. Näin he voisivat käyttää kirjoja, jotka tuntuvat itselle hyviltä ja toimivilta.
Tähän mennessä tapaukset on ratkaistu sopimalla ja koulutuksen järjestäjä on maksanut hyvitykset.
Kopioston Salmela kertoo, että kun luvatonta kopiointia on tullut ilmi, on siitä vaadittu tekijänoikeuslain mukaista hyvitystä.
– Ilmoitus on saattanut tulla oppikirjan tekijältä, opettajalta tai vanhemmilta, jotka ihmettelevät, onko luvallista, että tehtäväkirjojen sijaan jaetaan vain monisteita.
Luvattomasta kopioinnista maksetut hyvitykset ovat riippuneet tapauksen laajuudesta. Yleensä se tarkoittaa muutamia tuhansia euroja.
Tähän mennessä tapaukset on ratkaistu sopimalla ja koulutuksen järjestäjä on maksanut hyvitykset.
– Lisäksi oikeudenhaltijat ovat lähteneet siitä, että alkuperäiset oppikirjat on oltava hankittuna jokaiselle oppilaalle. Jos näin ei ole ollut, ne on pitänyt hankkia.
Luvaton kopiointi huolestuttaa Kopioston lisäksi myös kirjojen kustantajia – sekä tietysti niiden tekijöitä.
Kopiointi vähentää alkuperäiskappaleiden myyntiä, pienentää tekijöiden tekijänpalkkioita ja saattaa johtaa lopulta siihen, että tehtäväkirjojen tekeminen muuttuu kannattamattomaksi.
Historian ja yhteiskuntaopin oppikirjoja peruskouluun tekevä lukion rehtori Ossi Kokkonen on Koukkulan kanssa samaa mieltä luvattoman kopioinnin syistä. Hän on aiemmin työskennellyt ala- ja yläkouluissa ja tietää, mitkä ovat realiteetit.
Hän kannustaa kouluja kuitenkin myös ryhdistäytymään.
– En halua syyllistää yksittäistä opettajaa, mutta kyse on rahan lisäksi välinpitämättömyydestä ja toimintakulttuurista. Tietämättömyyteen en usko, sillä tehtäväkirjoissa lukee selkeästi, että kopiointi kielletty.
Kokkosen mukaan kouluissa pitäisi käydä keskustelua siitä, että kyseessä on luvaton toiminta ja korostaa, että koulu ei salli sitä.
Hän myöntää, että kopioinnin valvominen on hankalaa.
Muistathan nämä
Kopioston kopiointiluvalla saat kopioida oppilasta kohden lukuvuodessa:
- Samasta julkaisusta enintään 20 %, ei kuitenkaan enempää kuin 20 sivua.
- Samalta verkkosivustolta enintään 20 kuvaa tai A4-kokoista sivua.
- Kokonaisen artikkelin tai pienpainatteen riippumatta sivumäärästä.
- Samasta nuottijulkaisusta tai laulukirjasta enintään 10 sivua, ei kuitenkaan yli puolta julkaisusta.
Kopioston kopiointiluvalla et saa kopioida muun muassa:
- Tehtävä- tai ratkaisukirjoja, niiden osia tai tehtäväosioita yhdistelmäkirjoista.
- Kustantajan digitaalisia oppimateriaaleja.
- Digitaalisia nuotteja.
Tarkista kopiointiluvan ehdot Kopioston julkaisusta.