Pistarit: Oletko kilpailija tai uurastaja

Oman liikuntasuhteen tutkiskelu voi auttaa liikkumismotivaation löytämisessä sekä opettajan työssä, sanoo liikuntatieteen tohtori Jaana Kari.

Liikunnasta on vaikea motivoitua, jos ei tunnista omaa liikkujatyyppiään.

Liikunnasta voi motivoitua myös pohtimatta suhdettaan liikuntaan, mutta liikkujatyypin tunnistamisesta voi olla apua.

Liikkujatyyppiluokittelu on liikuntapedagogisen väitöskirjani osatulos. Liikkujatyyppi kertoo, mitä ihminen liikunnassa arvostaa. Esimerkiksi uurastaja tykkää liikunnallisista rutiineista ja kilpailijalle tärkeää on liikkumisesta saatava hyöty tai palkinto.

Oman liikkujatyypin tunnistaminen voi auttaa löytämään itselle mieluisia liikkumistapoja ja ylittämään liikunta-aktiivisuuden kompastuskiviä.

 

Liike on lääke, jossa ei ole yliannostuksen vaaraa.

On totta, että liike on monen vaivan lääke. Jo seisominen ja liikuskelu vaikuttavat myönteisesti sokeriaineenvaihduntaan, ja kestävyysliikunta taas tekee hyvää sydän- ja verenkiertoelimistölle.

Pitää kuitenkin muistaa, että liikunta on aina elimistölle stressitilanne. Liiallinen tai yksipuolinen liikkuminen voi johtaa ylirasitukseen tai rasitusvammoihin.

 

Kiireisessä arjessa riittää, että välttää turhaa istumista ja ottaa mahdollisimman paljon askelia.

Se on hyvä alku. Niinä päivinä, kun et ehdi liikkua, huolehdi ainakin arjen aktiivisuudesta. Jos tavoitteena on kunnon kohottaminen, pitää harjoitella nousujohteisesti.

Hyvä ja turvallinen lähtökohta viikoittaiselle liikunta-annokselle ovat liikuntasuositukset.

 

Opettajalla on suuri valta oppilaan liikuntasuhteeseen.

Opettajalla voi olla suuri merkitys. Koulupäivässä on paljon hetkiä, jolloin opettaja voi vaikuttaa siihen, millaisia kokemuksia oppilas saa liikunnasta.

Liikuntatuntien lisäksi näitä ovat liikuntaan liittyvät keskustelut, yhteinen penkkiurheilu tai vaikkapa toiminnalliset opetus- menetelmät.

 

Laadukasta liikuntakasvatusta voi antaa vain, jos on itse intohimoinen liikkuja.

Heh, ei pidä paikkaansa. Opettajan ei tarvitse olla erityisen liikunnallinen. Sen sijaan merkitystä on osallistumisella liikuntatuokioon sekä erityisesti ilmapiirillä ja tunteilla, joita oppilaissa herää.

Opettajan on hyvä tiedostaa oman liikuntasuhteensa vaikutus liikuntakasvatukseen ja miettiä, millaista mielikuvaa hän rakentaa liikunnasta.

 

Liikuntakipinää webinaareista

Koululiikuntaliitto järjestää tänä syksynä Jaana Karin kanssa maksuttoman Inspiroidu liikunnasta -webinaarisarjan.

Sarjan viimeiset osat ovat Liikunnalliseen elämäntapaan kasvaminen 2.11. ja Liikkujatyypit ja laadukas liikuntakasvatus ke 9.11. Tilata voi myös tallenteen.

 

Lue lisää: