Kolme näkökulmaa: Kyllä vai ei leirikoululle?

Opettajalle leirikoulu on työtä siinä missä muukin. Oppilaiden suuresti odottama reissu jakaa opettajakuntaa kahtia.

Yhteishenkeä kohottava ja uusia oppimiskokemuksia parhaimmillaan tarjoava leirikoulu tietää opettajalle aina vastuuta ja lisätyötä.

On opettajia, jotka innostuvat retkistä ja tekevät mielellään töitä niiden eteen. Sitten on niitä, jotka eivät suin surminkaan halua järjestää leirikoulua.

Joskus valvottava luokka vaikuttaa opettajan lähtöhaluihin. Yhden ryhmän kanssa yhteistyö sujuu, toisen kanssa ajatuskin leirikouluun lähtemisestä kauhistuttaa.

 

Peruskoulun opetussuunnitelman perusteet eivät torppaa leirikoulujen järjestämistä. Niissä kannustetaan viemään opetusta ja oppimista koulun ulkopuolelle.

Opettajalle leirikoulu on aina vapaaehtoinen. Rehtori, huoltajat tai oppilaat eivät voi velvoittaa opettajaa järjestämään retkeä tai leirikoulua.

Osa kunnista ja yksityisistä kouluista maksaa leirikoulun järjestäville opettajille erillisen korvauksen, osa ei. Työehtosopimuksen mukaan opettajalle kuuluu palkan lisäksi päiväraha jokaisesta leirikoulupäivästä.

Kolme opettajaa kertoo, miksi he sanovat leirikoululle ehdottomasti kyllä tai ehdottomasti ei.

 

Kodin ja koulun yhteistyö parani

Taija Poikajärvi, englannin ja ruotsin lehtori, Napapiirin peruskoulu, Rovaniemi

Kävin viime vuonna valvontaluokkani kanssa leirikoulussa Nurmeksessa nuorisokeskus Hyvärilässä. Reissusta jäi hyviä muistoja. Koko projekti rahankeruineen ja leirikouluineen rakensi yhteishenkeä. Nuoret olivat kaikessa reippaasti mukana. Retken rahoitusta suunnitellessa ja hankkiessa myös oppilaiden kotijoukot kävivät tutuiksi. Kodin ja koulun yhteistyö parani.

Neljän päivän leirikoulussa tutustuin oppilaisiin aivan uudella tavalla. Heidät näki muinakin kuin oppilaina. Samalla sain nuorten maailmasta paremmin kiinni. Lähes viisikymppisenä sitä ei ole kaikessa sisällä, ellei ota aktiivisesti selvää, mitä nuoret touhuavat. Retken ajalta sain päivärahat mutta en erillistä palkkiota.

 

Ei mikään palkintomatka

Jussi Tanhuanpää, fysiikan ja kemian lehtori, pääluottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu, Liedon keskuskoulu, Turku

Edunvalvonnallinen painajainen, sitä leirikoulu on. Se teettää opettajalla määrättömästi työtä ja vie tuhottomasti aikaa. Leirikoulussa opettaja on 24/7 vastuussa ihan jokaisesta oppilaasta. Ja vaikka leirikoulussa on ympäri vuorokauden töissä, ei siitä saa aina erillistä korvausta. Esimerkiksi Liedon kaupunki ei maksa korvausta. Ulkopuoliset pitävät leirikoulua opettajalle vielä jonkinlaisena palkintomatkana.

Leirikoulut vaikuttavat myös kouluun jäävien arkeen, sillä jonkun täytyy pitää poissaolevan opettajan tunnit. Yläkoulussa tuskin löytyy saman aineen opettajaa pitämään leirikouluilevan opettajan tunteja.

 

Opittu herää eloon

Reetta Wirman, kotitalouden lehtori, Herttoniemen yhteiskoulu, Helsinki

Olen ollut kahdesti latinaluokkien kanssa leirikoulussa Roomassa ja lähden mieluusti kolmannenkin kerran. Koen, että kaikesta koulutilan ulkopuolisesta oppimisesta on hyötyä. Sitä ei ole yläkoulussa koskaan liikaa.

Roomassa historian opetus on herännyt henkiin ja latinan opinnoille on ollut käyttöä. Luokat ovat keränneet rahaa leirikouluun järjestämällä koululla kahvituksia erilaisiin tilaisuuksiin. Oppilaiden ponnistelu yhteisen päämäärän eteen on minusta ollut melkein yhtä tärkeää kuin itse reissu. Leirikoulu ei ole merkinnyt minulle juurikaan ylimääräistä työtä, sillä järjestelyihin osallistuu muitakin opettajia. Retken ajalta saan päivärahat ja pienen erillisen palkkion.