Mun työ: Kuvisopetus elää kokeiluista – tiede värjäytyy taiteeksi

Teija Laurosen oppilaiden töissä punainen väri saattaa olla peräisin punajuuresta ja korujen materiaalit voivat olla oppilaiden itse tekemiä. Kuvataidekoulujen liiton hallitus nimesi Laurosen vuoden 2021 kuvataidekasvattajaksi.

Forssan kuvataidekoulun johtava opettaja Teija Lauronen

 

Olen aina ollut kokeilija. Käytän taiteen tekemisessä ja opetuksessa kierrätysmateriaaleja, joita saamme kouluun esimerkiksi lahjoituksina.

Joskus meille lahjoitetaan jopa oikeita taiteilijatarvikkeita.

Olen kirjoittanut kahden muun opettajan kanssa oppaan luonnonvärien käytöstä kuvataiteessa. Innostuimme aiheesta, kun Luma-ryhmäni teki värikokeiluja.

Luma-ryhmä on yksi neljästä kuvataideryhmästäni, ja siinä on 8–11-vuotiaita oppilaita. Opetan heitä kuvataideopettaja Maikku Ahon kanssa.

Oppilaat murskasivat ja keittivät erivärisiä marjoja, hedelmiä ja kasviksia ja tutkivat, miten seosten väri muuttuu, jos joukkoon lisätään emästä tai happoa.

Teimme ryhmässä myös piirustushiiliä. Oppilaat kuorivat puukolla pajun ja lepän oksia, jotka poltimme suljetussa peltirasiassa nuotiolla.

Näin saimme parempia hiiliä kuin ostettuna.

Teimme Luma-ryhmän kanssa syksyllä Forssan yhteislyseon laboratoriossa ruostumis-, hapotus- ja pinnoituskokeita rautapeltilevyillä. Paikallinen yritys lahjoitti A4-levyt, joista lapset tekevät taideteokset, Teija Lauronen kertoo.

 

Myös teinien koruryhmä on aivan mieletön porukka. Nuoret kokeilevat rohkeasti ja tekevät koruja vaikkapa superpallomassasta ja itse valmistamastaan tekohanasta.

Lapset ja nuoret innostuvat tieteellisistä kokeiluista. Ne kehittävät ongelmanratkaisukykyjä ja kärsivällisyyttä, koska useiden töiden tekeminen kestää pitkään.