Media kietoutuu opetukseeni monin tavoin. Mielestäni on tärkeää avata, eritellä ja purkaa erilaisia tuoreita mediatekstejä opiskelijoiden kanssa. Silloin he näkevät tekstin pintatason taakse.
Kun olemme analysoineet vaikuttavan kolumnin perusteluja tai nuorille suunnatun mainosvideon kieltä, he ovat huomanneet, ettei kaikki olekaan sitä, miltä ensi katsomalla näyttää.
Ilokseni osa opiskelijoista lukee paperisia sanomalehtiä. Pääosin uutisia luetaan puhelimelta. Opettajan on hyvä olla perillä siitä, millaisten sosiaalisen median sovellusten parissa nuoret touhuavat.
On lohdullista huomata, että opiskelijani ovat selvillä esimerkiksi Instagramin, Snapchatin ja Tiktokin kaupallisista kytkennöistä ja somen lataamista ulkonäköpaineista.
Osa opiskelijoista on herännyt Tiktokin äärimmäiseen koukuttavuuteen ja vähentänyt sen käyttöä tai luopunut siitä kokonaan.
Kokeilemme eräällä äidinkielen opintojaksolla parin päivän digipaastoa. Se on monelle silmiä avaava.
Toimittajataustastani on minulle opettajana valtavasti hyötyä. Seuraan mediakenttää herkeämättä ja kirjoitan edelleen muun muassa kolumneja.
Koska tunnen paljon toimittajia, on helppoa järjestää ryhmille vierailuja eri tiedotusvälineisiin.
Opiskelijoiden ja tuttujen toimittajien välille on syntynyt ainutlaatuista vuoropuhelua, kun olen heittänyt toimittajien kolumneja opiskelijoille analysoitavaksi ja takaisin toimittajille.
Omia kolumnejani en ole vielä uskaltanut nuorten syyniin laittaa. ○
Tomi Nordlund
Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori, Tampereen lyseon lukio