Keksitte Kirjaflix-projektin kannustaaksenne lapsia lukemaan. Miten kaikki sai alkunsa?
Idea syntyi viime keväänä, kun kollega kertoi nähneensä aiemmassa työpaikassaan tämäntyyppisen lukuhaasteen. Rehtorimme innostui heti ja tulosti ruokalan seinälle Netflixin logoa mukailevan K-logon ja tekstin ”sovellusta päivitetään”.
Projekti vaati vetäjän. Minä ryhdyin siihen.
Ruokalan Kirjaflix-seinä alkoi täyttyä. Miten Kirjaflix toimii?
Tulostan kirjojen kannet Kirjaflix-seinän mustalle kartongille ja kirjoitan, kuka ja minkä luokan oppilas kirjan on lukenut.
Oppilaat tuovat lukemiaan kirjoja suoraan minulle. Mutta on myös luokkia, joissa opettaja kerää luetut kirjat pinoksi ja toimittaa ne minulle. Kirjoja luetaan koulussa ja vapaa-ajalla.
Meillä on kilpailu siitä, mikä luok- ka lukee eniten. Tasot olen rakentanut ylioppilaskirjoitusten arvosanojen mukaan. Esimerkiksi C:hen, Civistyneet lukijat, vaaditaan kymmenen kirjaa oppilasta kohden. Ensimmäinen ryhmä, 3b, siirtyi juuri C:hen.
Palkintoja emme jaa, vaan tarjolla on mainetta ja kunniaa.
Alter egoni maisteri Tuula H. Elonen, Kirjaflix-seinän asiakaspalvelupäällikkö, kuuluttaa Kirjaflix-asioita keskusradiossa. Lopetan kuulutuksen aina sanoihin: Antakaahan vielä aplodit kaikille lukijoille. Ja muistakaa: joka päivä on hyvä päivä lukea kirja.
Mitä vaikutuksia Kirjaflixillä on ollut oppilaiden lukutaitoon?
Kirjaflix on innostanut heikompiakin lukijoita tarttumaan kirjaan. Esimerkiksi eräs S2-oppilaistani lukee selkokielisen kirjan joka lukutunti. Se, että saa oman nimensä Kirjaflix-seinälle, tuo onnistumisen kokemuksia.
Nyt kokonainen seinä ruokalassa peittyy kirjankansiin. On luettu muun muassa Molli-kirjoja, Neropatin päiväkirjoja, Rakas nuija päiväkirjoja, avaruusseikkailusarja Kepler 62:ta ja Harry Potteria.
Tavoitteemme oli lukemaan innostaminen ja siinä olemme onnistuneet. Jos lapsi lukee, todennäköisesti myös hänen lukutaitonsa paranee.